Flytthjälp inom inkl. flyttstädning av 130 kvm i Vallentuna

Den här förfrågan lämnades våren 2024 i kategorin Flytthjälp.

Du kan också få hjälp med Flytthjälp i Vallentuna!

Beskriv jobbet
Kontaktuppgifter

Vad behöver du hjälp med?

Ange postnummer
Om du inte kan postnumret kan du ange län och kommun istället

Det här fältet är obligatoriskt
Det här fältet är obligatoriskt
Ett välbeskrivet jobb brukar få bättre och snabbare svar.

Kontaktuppgifter

Vart ska vi skicka prisuppgifterna?
Namnet är tomt eller för kort
Du måste ange en giltig e-postadress
Du måste ange ett giltigt telefonnummer
Du måste godkänna villkoren
Flytt från radhus på 130 kvm fördelat på tre våningar till kedjehus på 2 våningar och 162 kvm. Avstånd 1,5 km bilväg mellan adresserna och access direkt från gatan till vardera huvudentréer.

Datum: Måndag 27/5.

Delar av vårt bohag är redan packat och magasinerat på ett förråd (Green Storage Vallentuna Centrum) på 7,5 kvm. Så det ska med till vårt nya hus.

Vi behöver hjälp med delvis packning av vissa möbler så inte hela bohaget utan snarare delar av det.

Uppe på våning 3 i nuvarande hus har vi större trädgårdsmöbler som inte får plats i trappen så i offerten får gärna stå ifall ni kan hjälpa oss vinscha ner dessa. Om ni inte kan detta går det bra då får vi hitta en annan lösning själva.

Avslutningsvis tar vi gärna offert på flyttstädning.
Uppdragets startpunkt
Vallentuna
Uppdragets slutdestination
Vallentuna
Önskat startdatum
2024-05-27
Om du även behöver flyttstäd
Ja
Hur stor är bostaden du flyttar ifrån?
130 kvm
Flytthjälp

Lång historia.

TL/DR: Jag kan inte rekommendera detta företag då jag anser att de genomfört ett oförberett, stressat och slarvigt arbete som skadat … Visa mer

Lång historia.

TL/DR: Jag kan inte rekommendera detta företag då jag anser att de genomfört ett oförberett, stressat och slarvigt arbete som skadat alltför mycket av våra ägodelar samt att de istället försöker få oss att betala extra för städrelaterade oväsentligheter.

Vi valde detta företag efter de erbjudanden och offerter vi fått här på servicefinder. Vissa mer eller mindre förtroendeingivande och vi gjorde även en koll på företagen på reko. Detta företag utmärkte sig som ett tryggt och trovärdigt val och jag fick ett mycket bra första intryck av representanten som ringde upp mig för detaljfrågor. Vi beställde packning av vårt bohag dagen innan flytt och personalen fick en klar inblick i omfattningen av flytten. De uppträdde förvånande över uppdraget trots att det var beskrivet som 130 kvm men jag fick flera gånger möta suckar och stön från personalen när jag visade upp vad de skulle packa och förbereda inför flytt. Deras kvalitet var uttalat flexibel då de i vissa fall paketerat korrekt med papp och plast men u andra fall bara slängt ner saker hipp som happ i flyttkartonger utan något spår av varsam paketering eller ordning. Min uppfattning är att personalens stress inför uppgiften sken igenom deras kvalitet men mer om det senare när jag beskriver ledningen.

Under packningsdagen fanns två av oss kunder på plats under hela tiden för att kunna svara på frågor. Ändå prioriterades det fel (mörkläggningsgardiner och annat som vi skulle använda när vi sov sista natten packades ner trots kommunikation kring detta). Både innan uppdraget påbörjades hade jag beskrivit uppdraget med vilka möbler som de behövde montera isär. Väl på plats rapporterade vi även detta muntligen ett antal gånger men det skedde inte ändå. Möbeln var fortfarande ihopmonterad till den mån att den behövde monteras isär dagen efter på själva flyttdagen och då begärde personalen extra betalt för det arbetet.

De blev inte klara på packningsdsgen och de fick slut på embalage och arbetsdag. Packningen betalade vi för per timme så de skulle fortsätta packningen dagen efter på själva flyttdagen.

Värt att nämna att vi kunder redan packat 40 flyttlådor plus en del annan materiel som vi redan innan förvarar på lagerlokal på 7,5 kvm med enkel och närbelägen tlllgång.

Själva flyttdagen inleddes med att vi som vanligt fick vänta ett par minuter efter avtalad starttid (det skedde genomgående alla tre dagar inkl städningen). Då hade de anpassat bemanningen och lagt till en person till själva flytten och under hela den dagen fanns vi kunder på plats på både frånträdesplatsen och tillträdesplatsen och arbetade med nedmontering respektive uppackning. Trots detta bröts det sönder trådbackar på 6 platser där man istället kunnat ta bort fyra sprintar vilket renderat de obrukbara och måste kasserats. En kompressor placerades på högkant i en flyttkartong (så att den ändå stack upp) vilket gjorde att det runnit ut kompressorolja i kartongen vilket utöver att behöva ersätta sagda kompressorolja kunnat kontaminera om det inte upptäckts direkt vid flyttdagen.

Här får jag en tydlig känning om stressen personalen upplever. De skyller på dålig ledning för ”de är nya på det här”. I efterhand börjar även ledningen ifrågasätta uppdraget att det skulle vara mer än min beskrivning men det är i min tolkning endast en undanflykt till att inte ha tagit korrekt åtgärder. Jag hade beställt en lugn och trygg flytthjälp men fick stressad personal som inte fått tillräckliga medel för att kunna lösa sin uppgift tillfredsställande. Det resulterade i flera skador på våra ägodelar. Även skador i väggar av transporten. Flytten tog från 08:00 (de kom senare) till 22:00 samma kväll! Och vi har två småbarn att natta 19:00! Så ingen av oss blev glad åt det. Personalen superstressad och riktigt less på uppdraget och vi som såg fram emot en trygg och säker flytt besvikna. Värt att tillägga här att personalen också suckade och stönade om vårt förråd på 7,5 kvm. Fick kommentarer som ”det var mycket större” så återigen var de inte förberedda. Själva det lasset tog inte ens ett helt lass då det var förberett av oss innan.

Så redan här såg jag tendenser till att vilja ta extra betalt när de inte klarar av uppgiften inom ramarna som definierats och kommunicerats i detalj.

Exempel på fler skador: en dockvagga i trä (som byggts av en släkting) hade spruckit helt på ena sidan då något tungt antagligen placerats uppepå. När detta påtalades så skyllde flyttpersonalen på varandra/försökte avsäga sig ansvaret. Hög växt i kruka som placerats i flyttkartong som sedan stängts, trots att växten stack upp flera dm, vilket såklart ledde till att den gick sönder. En flyttlåda full med glas, tydligt uppmärkt, var intryckt då en tung låda placerats snett ovanpå och sjunkit ned i lådan under. Mirakulöst nog gick inget sönder då. Nivån på kvaliteten är bristfällig helt klart.

Eftersom flytten tog slut 22:00 åkte personalen hem direkt. Saker stod placerade huller om buller och vi hade ej möjlighet att inspektera för att påtala mer än några få saker. Det visar sig stå i avtalet att alla skador ska anmälas direkt vid flytt så att personalen kan intyga. Detta har lett till att vi endast fick en viss nedslättning av de pengar de ändå ville lägga till ovanpå det vi redan beslutat oss om och alla andra skador gör vi miste ersättning på eftersom de är sent inkomna så här dagarna till veckorna efter, allteftersom vi packar upp vårt bohag.

Nu kommer vi till flyttstädningen. De var 45 min sena så det påverkade oss en aning. När de väl börjat får jag efter ett tag meddelande från den som är ansvarig på plats om att det finns vissa platser i vårt hem som de klasssde som ”tuff smuts” och är att betrakta som att det tar extra betalt för rengöringen av det. 22 bilder togs och visades upp för mig. Och här blir jag mållös. Det är bilder på det mest basala av normala städmoment så jag blir mörkrädd att de ska betraktas som ”tuff smuts”. Det var smulor i lådor (ett antal bilder), kattsand på marken, dammigt på tvättmaskinen som jag dragit fram åt de. Ska försöka bifoga några bilder här men kom igen! Är det verkligen ett professionellt arbete att börja försöka få till extra betalt genom att hänvisa till struntsaker?

På städbesiktningen fanns en del märken kvar på golvet efter tidigare tejp och de sa att de försökt men de lyckades inte få bort dem. Det fanns emellertid starka medel som de hade med sig och kunde ta till men de kunde inte garantera att det skulle skada golvet. Mitt förslag var att ifall köparna hade synpunkter kunde de åberopa den städgaranti företaget utlovat (trygg och säker affär ni vet) men då klämde han ut sig att vi i så fall skulle få betala extra för städgarantin i form av framkörningsavgift för att vi bodde så långt ifrån deras säte i Älvsjö! Aldrig hört talas om något sådant! Och vad är det för garanti när det aktivt straffar oss som kunder om det skulle åberopas? Nä, han fick bort fläckarna visade det sig under tiden det tog för mig att prata i telefonen.

Nej, jag kan inte rekommendera det här företaget och hoppas min historia ger dig som läsare en inblick i vår upplevelse.

14 företag svarade på jobbet

Konsumenten fick svar från 14 företag och valde UK Flytt och Städservice AB för jobbet. UK Flytt och Städservice AB har utfört 42 jobb via Servicefinder och har ett genomsnittsbetyg på 4.6.

Övriga företag som svarade:
  • RutStäd.se
  • Candida Städ och Flytt AB
  • Kristians Flytt & Städ AB
  • Transport Cars Stockholm AB
  • Tog Service AB
  • VP Städ Service
  • Svenman Service & Bygg
  • Södermalms Express AB
  • Flyttstyrkan Sverige AB
  • Rashel Transport AB
  • Farsta Transport och Service AB
  • Qleano
  • Vanadis Städ Service HB

Andra som fått hjälp med flyttjobb

Flytthjälp

Flytthjälp inom inkl. flyttstädning av 73 kvm i Vallentuna, 5/5

Flytthjälp inklusive flyttstädning av 73 kvm.
Flytthjälp

Flytthjälp från Eskilstuna till Torshälla inkl. flyttstädning av 82 kvm i Eskilstuna, 2024-08-01

Flytthjälp från Eskilstuna till Torshälla inkl. flyttstädning av 82 kvm.
Flytthjälp

Flytthjälp inom i Vallentuna, 8/12

Jag behöver hjälp med packning och flytt av delar av bohaget från en enplansvilla i Vallentuna till en lägenhet ca 1,5 km bort.

Vanliga frågor och svar om flyttjobb

För att hitta en flyttfirma via Servicefinder behöver du bara skapa en gratis förfrågan där du beskriver ditt uppdrag. Vi gör sedan jobbet med att matcha ihop dig med flyttfirmor i ditt område. Du kan jämföra både offerter och omdömen innan du väljer ett företag.

Ja, flytthjälp ingår i rutavdraget. Avdrag medges för flytt mellan bostäder, till och från magasinering, packning, uppackning, lastning, lossning och arbetstiden för uppdraget. Inget avdrag medges för kostnader för flyttbilen. Även flyttstädning ingår i rutavdraget. För att ha rätt till avdraget behöver du dock uppfylla vissa kriterier:

  • Du måste vara minst 18 år vid beskattningsårets slut.
  • Du bor och betalar skatt i Sverige eller bor utomlands och beskattas i Sverige.
  • Du betalar tillräckligt med skatt.
  • Du eller någon utav dina föräldrar måste helt eller delvis bo i fastigheten.
  • Du är den som betalar för tjänsten. Du får inget skatteavdrag om det är någon annan som har betalat fakturan, trots att det är du som bor i bostaden.
  • Rutavdraget får uppgå till max 75.000 kronor per person och år.
  • För ruttjänster så är avdragets procentuella del av arbetskostnaden mer generös, då du kan göra upp till 50 procent avdrag.

Du kan läsa mer om rutavdraget på Skatteverkets egna hemsida.

Bra att veta är att flytthjälp medges rutavdrag! Oftast betalar man en flyttfirma per timme. Kostnaden varierar sedan beroende på bostadens storlek, om det finns hiss eller inte, om saker ska hämtas från vinds- eller källarförråd, vilken dag och tid som flytten ska ske och hur länge dina saker ska transporteras. Ett tips är att anlita flytthjälp en vardag, det är betydligt billigare än en helg! I storstäder är flyttfirmor oftast lite dyrare. Dessutom kan korta avstånd i storstäderna ta längre tid, vilket är bra att ha i åtanke. Oavsett har du bäst chans till att hitta en bra och prisvärd flyttfirma om du vänder dig till flera flyttfirmor och jämför de offerter du får.

Självklart! Att flytta till en annan stad eller kanske till och med ett annat land är en stor utmaning! Därför kan det vara skönt att anlita professionell flytthjälp för att flytten ska gå så smidigt som möjligt. Flyttfirmor som utför längre transporter har oftast den rätta utrustningen och de rätta verktygen för att allt ska flyttas i ett och samma lass. Hos Servicefinder hittar du flera kunniga flyttfirmor som kan hjälpa dig att transportera dina saker från en stad till en annan. De kan till och med hjälpa dig med packning, montering och flyttstädning! När du skapar en förfrågan hos oss så fyller du i vart flytten ska gå, därefter får du kontakt med flyttfirmor som är intresserade av uppdraget. Vi rekommenderar att du frågor flyttföretagen vad som ingår i deras försäkring, framför allt om dina föremål ska transporteras en längre sträcka.

Alla flyttfirmor som är anslutna till Servicefinder är godkända för F-skatt och är momsregistrerade. Vi gör också dagliga kontroller för att säkerställa att företagen inte är i konkurs. Den viktigaste delen av vår kvalitetssäkring är företagens omdömen. Genom att läsa omdömen kan du enkelt ta del av vad andra kunder tyckte om flyttfirman.

Vi rekommenderar alltid att du vänder dig till flyttfirman och frågar om relevanta försäkringar och yrkestrafiktillstånd. Sök på företagets organisationsnummer på Transportstyrelsens hemsida för att kontrollera yrkestrafiktillstånd.

Oftast betalar man en flyttfirma per timme. Kostnaden varierar sedan beroende på bostadens storlek, om det finns hiss eller inte, om saker ska hämtas från vinds- eller källarförråd, vilken dag och tid som flytten ska ske och hur länge dina saker ska transporteras. I storstäder är flyttfirmor oftast lite dyrare. Dessutom kan korta avstånd i storstäderna ta längre tid, vilket är bra att ha i åtanke. Oavsett har du bäst chans till att hitta en bra och prisvärd flyttfirma om du vänder dig till flera flyttfirmor och jämför de offerter du får.

Kom ihåg att även flytthjälp ingår i rutavdraget!