Före- och efterbilder på en badrumsrenovering utförd av Kaxeti AB. Klicka här för att lämna en förfrågan och få kontakt med bra hantverkare!
Hur kollar man bäst upp att ett byggföretag är seriöst?
Kontrollera att företaget är godkänt för F-skatt och har rätt försäkringar, exemplevis att byggföretaget har en försäkring som täcker skador förorsakade av dem. Ring Kronofogden och kolla upp så att företaget inte har för stora skulder. Vi rekommenderar också att man googlar på företaget och läser omdömen som tidigare kunder har lämnat. Våga ställ frågor till företaget, seriösa byggföretag kan svara på alla frågor som rör just bygg. Ska företaget utföra våtrumsarbete måste du kontrollera att företaget har det certifikat som krävs. Nöj dig heller inte med ett papper, nuförtiden sker allting elektroniskt så känner du dig det minsta osäker finns det många branschorganisationer som du kan vända dig till för att få äktheten på certifikatet bekräftad.
Klicka här för att lämna en förfrågan och få kontakt med bra hantverkare!
Vilka jobb bör hemmafixaren hålla sig borta ifrån och inte göra själv?
Många tar på sig hemmaprojekt som t ex målning för att det känns enkelt, men är man inte erfaren är det alltid bäst att ta in hjälp. Då får man bäst resultat! Däremot kan färg som flagnar på väggen eller tapet som lossnar inte bli livsfarligt. Inom VVS, el och rivning är det jätteviktigt att ha certifierade hantverkare. Dra ingen elektricitet själv och riv ingen vägg på egen hand. Det är enkelt att göra fel om man inte är kunnig och kan bli livsfarligt!
Före- och efterbilder på en köksrenovering utförd av Kaxeti AB. Klicka här för att lämna en förfrågan och få kontakt med seriösa hantverkare!
Före- och efterbilder på en köksrenovering utförd av Kaxeti AB. Klicka här för att lämna en förfrågan och få kontakt med bra hantverkare!
Experternas bästa tips för en smärtfri renovering
1. Boka in ett möte med företaget
Boka alltid in ett möte med företaget. Företaget måste få titta på det arbete som ska utföras. Du kan ha gjort en egen bedömning, men det är viktigt att företaget får göra en professionell bedömning över vad som behöver göras. Som hantverkare ser vi projektet från en annan synvinkel!
2. Billigast är inte alltid bäst
Många privatpersoner gör misstaget att bara utgå från det billigaste priset när de väljer hantverkare. Se till att göra din läxa, läs lämnade omdömen från tidigare kunder och begär referenser från företaget. Duktiga hantverkare har inga problem med att du ringer tidigare kunder!
3. Kontrollera avtal och offert
Innan vi påbörjar en renovering har vi alltid ett byggmöte där vi ber kunden läsa igenom kostnadsförslaget och våra avtal. Här är det viktigt att kunden kontrollerar avtalen och offerten noggrant och ställer frågor, t ex – kan det tillkomma extra kostnader? Vi försöker att ge maximal information om kostnadsbilden till våra kunder, men det är viktigt att våga ställa frågor om du inte förstår något. Alla seriösa byggföretag vill ha en god relation med sina kunder och samarbeta för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt!
4. Var tydlig med dina önskemål
Ha en dialog med byggföretaget under hela projektets gång och våga kommunicera om något inte känns bra. Se till att anmäla förändringar i god tid till företaget, så att det inte har gått för långt. En bra kund är en kund som engagerar sig. Det ger oss som företag möjlighet att räta ut frågetecken längs vägen. Det blir svårare att göra det efter att arbetet är slutfört.