1. Jämför hantverkare
Vänd dig till flera hantverkare! Tänk på att be om att få skriftliga offerter från samtliga hantverkare och fråga alltid vad offerten omfattar – är det hela eller delar av arbetet? Kan det tillkomma extra kostnader? Kontrollera även att momsen är inkluderad.
2. Läs omdömen
Be hantverkaren lämna referenser från tidigare kunder – en kunnig hantverkare kommer inte ha några problem med det! Via Servicefinder kan du läsa omdömen direkt i företagspresentationen. Alla konsumenter som använder vår tjänst ombes lämna omdömen efter ett arbete är slutfört. På så vis vet du att den feedback du ser är baserad på verkliga upplevelser.
3. Kolla försäkringar
Fråga om hantverkaren har en allrisk- och ansvarsförsäkring och be om att få ett intyg på det. Det är ett plus om om hantverkaren är med i en branschorganisation, då finns oftast en försäkring på plats.
4. Be om att få ett skriftligt avtal
När du valt en hantverkare för jobbet bör du alltid be om ett skriftligt avtal med hantverkaren där båda skriver på. Avtalet bör innehålla pris, omfattning och tidsplan. Om arbetet sker på löpande kostnad så finns en risk att priset skenar iväg, bestäm därför ett takpris.
Diskutera även vem som står för eventuella extra kostnader som exempelvis resor, el, material och städning. Här hittar du en mall för avtal med hantverkare.
5. Betala inte i förskott
Betala inte i förskott för material som inte är levererat eller arbete som inte är slutfört. Har du anlitat ett företag för ett större renoveringsprojekt är det vanligt att betala efter olika moment är slutförda.
Servicefinders företagskontroller
Servicefinder kontrollerar att anslutna företag är godkända för F-skatt och är momsregistrerade. Dessutom kontrollerar vi dagligen att företagen inte är i konkurs. Får du kontakt med en hantverkare utanför tjänsten är det viktigt att du utför dessa kontroller själv. Anlitar du ett företag som inte har F-skatt har du heller inte rätt till rotavdraget.