Vi har intervjuat Berat Bezera som är grundare och VD för Stadsbyggarna Syd som gör allt från nybyggen till större renoveringar och totalentreprenad. När företaget grundades brottades de med samma utmaningar som många nystartade företag gör – att bygga en kundkrets.
– Att gå med i Servicefinder var inte ett helt självklart beslut. Däremot så fick vi tydligt förklarat för oss hur många jobb som kom in varje dag och vilken typ av jobb det var. Dessutom fick vi en personlig upplärning i tjänsten vilket var guld värt. När jag nu ser tillbaka på vårt första år, var det ett riktigt bra beslut!
Idag har Stadsbyggarna Syd vunnit över 20 jobb via Servicefinder och har i snitt 5 av 5 i omdömen från tidigare kunder.
– Kunden står alltid i fokus och det genomsyrar egentligen allt vi gör. Ingenting är klart förrän kunden är 100% nöjd. Vi skriver i vår företagsprofil att, ”vi är ett byggföretag med fokus på kvalitet, kundnöjdhet och professionalitet.” Så är det verkligen, och det är något vi strävar efter i vårt dagliga arbete.
Berat berättar att det var något tuffare precis i början när man inte har några tidigare omdömen och innan man lär sig vad som fungerar. Angående omdömena så kompenserade vi det i början med att visa referensjobb i vår företagsprofil istället. Han berättar också att han la ner mycket tid till en början på företagsprofilen
– Det är ett engångsjobb att fixa en schysst företagsprofil som jag tror ökar förtroendet hos potentiella kunder. Jag skrev en informativ och säljande presentation där jag även la in alla våra certifikat och försäkringar.
Berat berättar vidare att Stadsbyggarna Syd har gått från 500 000 kronor till 7,3 miljoner i omsättning sedan de gick med i Servicefinder.
– Vi hoppas landa på över 8 miljoner kronor i omsättning i slutet på 2023. Det är såklart jätteroligt, att växa och få anställa 5 nya medarbetare på så kort tid ökar motivationen och visar att vi gör saker på rätt sätt.
– Jag skulle definitivt rekommendera Servicefinder till andra, det har jag dessutom redan gjort. En vän till mig gick med för ett tag sedan, det gjorde även min bror. Båda är väldigt nöjda och använder Servicefinder än idag.
3 framgångstips från Stadsbyggarna Syd AB
Var aktiv i tjänsten och först på bollen
”Vi arbetar dagligen med Servicefinder och försöker vara först på alla jobb som dyker upp. Något som underlättat för oss är att använda olika typer av meddelande mallar, då kan man verkligen vara först. Men, det är även viktigt att anpassa meddelandet efter kunden. Vårt bästa tips är att ladda ner appen där vi får notiser direkt när nya jobb kommer in.”
Hitta ett sätt som fungerar för dig
”Efter att vi skickat ett meddelande brukar vi vänta ett litet tag på svar, därefter ringer vi direkt. För mig känns det lättare när man får prata med kunden, jag får en bättre förståelse för personen och jobbet som de vill utföra. Sedan försöker vi alltid boka ett besök hos kunden för att noggrant granska jobbet. Sen skickar vi en offert.”
Gör det du är bra på
”Något som varit nyckeln i vårt arbete är att vi gör det vi är bra på, vi håller inte på att krångla till det. Då tror jag man är ute på djupt vatten och det kommer märkas i längden. Vi hämtar jobb som vi vet att vi kan utföra och som vi vet vi har personal till. Vi håller inte på och chansar, omdömen är viktigt för oss för framtida jobb.”