Användarvillkor – Konsument
Denna version av Villkoren gäller från den 2025-01-13.
1. Allmänt
Schibsted SMB AB, organisationsnummer 556711-6545 (“Servicefinder”) tillhandahåller en digital tjänst där privatpersoner, föreningar och företag ("Användare") kan lägga upp uppdrag som de vill få anbud på och där företag (“Leverantörer”) kan lämna erbjudanden och anbud för det annonserade uppdraget (“Tjänsten”).
Genom att registrera dig på Tjänsten i samband med att du lägger upp ett uppdrag accepterar du samtidigt de vid var tid gällande villkoren för Tjänsten (“Villkoren”). Vid väsentliga ändringar i Villkoren kommer Användaren att informeras via sin registrerade e-postadress 30 dagar innan de nya villkoren träder i kraft.
Servicefinder är en förmedlingstjänst mellan Användaren och Leverantörer. Servicefinder är inte part i avtalet mellan Användaren och Leverantören och har inget ansvar eller del i det avtalsförhållandet.
Varken uppdrag som Användare publicerar i Tjänsten eller anbud som Leverantörer erbjuder baserat på publicerade uppdrag av Användare utgör bindande avtal. Uppdrag och anbud kan uppdateras och ändras av Användaren och Leverantören. Användaren och Leverantören ansvarar för att ingå separata avtal innan utförandet av varje enskilt uppdrag. Servicefinder är inte part i detta avtalsförhållande och bär inget ansvar i förhållande till sådant avtal.
För att använda Tjänsten måste Användaren vara minst 16 år gammal. Om Användaren är under 18 år ansvarar denne för att i) inhämta målsmans godkännande innan Tjänsten används, eller ii) endast använda Tjänsten för att begära offerter eller Tjänster som betalas med pengar som Användaren själv har tjänat.
Servicefinder förbehåller sig rätten att neka tillhandahållande av Tjänsterna till Användare som bryter mot eller tidigare har brutit mot Villkoren, tidigare av Servicefinder tillhandahållna villkor eller lagar och regler.
När en Användare publicerar ett uppdrag på Tjänsten kommer det att ta en viss tid innan annonsen publiceras. Detta beror på att Servicefinder granskar alla uppdrag via Tjänsten för att säkerställa att rubriken och innehållet i uppdraget beskriver den efterfrågade tjänsten och att uppdraget är tilldelad rätt kategori på Tjänsten. Granskningen sker till största del genom automatiserad programvara eller algoritmer men kan även i vissa fall ske manuellt och sker då genom granskning av kvalificerad personal, baserat på innehållet i det publicerade uppdraget.
Publicerade uppdrag kommer att vara tillgängliga på Tjänsten i upp till 45 dagar, eller tills dess att Användaren avaktiverar uppdraget. Vid avaktivering tas uppdraget automatiskt bort från Tjänsten.
Användaren samtycker till att ta emot e-postmeddelanden från Leverantörer relaterade till uppdragen som publicerats i Tjänsten.
Servicefinder strävar efter att hålla hög kvalitet i Tjänsten och förmedla kontakt med seriösa Leverantörer till Användare. Därför uppmuntrar Servicefinder Användare att lämna omdömen om Leverantören efter utfört uppdrag. Med anledning av detta kan Användare komma att bli kontaktad av Servicefinders kundservice i syfte att utvärdera Leverantörens arbete. Användare kan även på eget initiativ lämna omdöme om en Leverantör i Tjänsten.
För att säkerställa omdömets äkthet måste Användaren uppge sitt fullständiga namn vid lämnande av omdöme. Omdömet publiceras sedan antingen med Användarens fullständiga namn eller endast med förnamn beroende på Användarens önskan.
Servicefinder tar inte ansvar för innehållet i omdömen lämnade av Användare eller svar lämnade av Leverantörer, men förbehåller sig rätten att ej publicera och att ta bort omdömen/svar som är i strid med lag eller som kan uppfattas som kränkande eller stötande eller på annat sätt otillbörliga.
Med användargenererat innehåll avses allt sådant innehåll som en Användare skapar och/eller lägger upp i Tjänsten, som t.ex. bilder, filmer och annonstexter (“Användargenererat Material”).
Användaren ansvarar för att Användargenererat Material och information på användarprofilen vid var tid är korrekt och uppdaterad. Vidare ansvarar Användaren för att uppdrag som läggs upp innehåller relevant och korrekt information om det uppdrag som ska utföras. Användaren ansvarar för att uppdrag och annat Användargenererat Material som Användare tillför tjänsten inte är olaglig eller på annat sätt är olämpligt eller stötande.
Användaren garanterar att denne innehar nödvändiga rättigheter till allt Användargenererat Material som denne tillför Tjänsten, antingen genom att denne själv har skapat det (vare sig det är exempelvis en bild, en film eller en annonstext), eller att denne har fått tillstånd att använda det Användargenererade Materialet på Tjänsten.
Servicefinders rättigheter kvarstår även efter att ett uppdrag har tagits bort från Tjänsten. Användare efterger alla krav på ersättning från Servicefinder för Servicefinders användning av det Användargenererade Materialet genom att lägga upp det i Tjänsten.
Vår behandling av personuppgifter sker i enlighet med vår integritetspolicy.
Servicefinder, eller Servicefinders licensgivare, innehar de immateriella rättigheterna till text, bild, design och det övriga material och information som görs tillgängligt på Tjänsten. Samma sak gäller den bakomliggande programkoden för Tjänsten. Sådant material och information får inte användas på annat sätt än inom ramen för normal användning av Tjänsten. Om inte annat anges är allt material Servicefinders exklusiva egendom. Användare har inte rätt att kopiera, reproducera, publicera, ladda upp, skicka eller distribuera något material eller någon information från Tjänsten utan föregående skriftligt tillstånd från Servicefinder. Användning av automatiserade tjänster såsom robotar, spindlar, indexering eller liknande, samt andra metoder för systematisk användning av innehållet på Tjänsten är inte tillåtet utan föregående skriftligt tillstånd från Servicefinder. All otillåten användning medför ersättningsskyldighet.
Servicefinder äger även rättigheterna till Användargenererat Material. Genom att ladda upp Användargenererat Material ger Användaren Servicefinder en obegränsad och oåterkallelig rätt att fritt disponera över Användargenererat Materialet. Detta inkluderar rätten att bearbeta, formatanpassa, lagra, kopiera och göra Användargenererat Materialet tillgängligt för allmänheten genom olika mediekanaler, samt att vidareupplåta dessa rättigheter till samarbetspartners och bolag inom Schibsted Marketplaces. Servicefinder har även rätt att använda Användargenererat Material i marknadsföringssyfte. Dessa rättigheter kvarstår även efter att Användargenererat Material har tagits bort från Tjänsten, och Användaren avstår från alla krav på ersättning för Servicefinders användning av Användargenererat Material.
Användaren ska hålla Servicefinder skadeslös för det fall tredje part ställer krav på ersättning från Servicefinder på grund av Användargenererat Material eller på grund av att Användaren i övrigt har agerat i strid med dessa Villkor eller i strid med tillämplig lag eller tredje parts rättigheter.
10. Åtgärder vid missbruk av Tjänsten
Servicefinder har rätt att ta bort eller ändra Användares uppdrag eller annat Användargenererat Material som bryter mot dessa Villkor. Servicefinder har även rätt att, helt eller delvis, begränsa åtkomsten till Tjänsten eller att stänga av Användare som missbrukar, manipulerar eller använder Tjänsten i strid med dessa Villkor eller gällande lagar och regler.
God ton och ett trevligt uppträdande mellan Användare och Leverantörer är en självklar förutsättning för en bra affärsmiljö och goda affärer. Därför är det inte tillåtet att:
- Hota, trakassera eller i övrigt agera anstötligt mot någon vid användande av Tjänsten;
- Använda Tjänsten för att utföra någon olaglig, vilseledande eller skadlig handling;
- I övrigt missbruka Tjänsten, exempelvis genom att skicka spam, otillåten marknadsföring eller andra oönskade meddelanden.
11. Ansvarsbegränsning
Servicefinder garanterar inte kontinuerlig, oavbruten eller säker tillgång till Tjänsten, och kan därför inte hållas ansvarig för tekniska fel eller andra förhållanden som försvagar eller försämrar Tjänsten, såsom serviceavbrott, tekniska fel på webbplatsen eller andra faktorer utanför Servicefinders kontroll. Servicefinder kan inte hållas ansvarig för skador som direkt eller indirekt orsakas av användning av Tjänsten.
Uppdragen som visas i Tjänsten är rankade baserat på tidpunkten för deras publicering. Det senaste publicerade uppdraget visas överst i listan över tillgängliga uppdrag, och därefter visas uppdrag i fallande ordning baserat på när de publiceras. Detta innebär att uppdrag som nyligen lagts upp prioriteras i visningen framför äldre uppdrag.
Genom att acceptera Villkoren godkänner Användaren att avtalet som ingåtts med Servicefinder, utan Användarens samtycke, kan överlåtas till annat bolag som helt eller delvis, direkt eller indirekt ägs av Schibsted ASA eller till tredje part i anslutning till en inkråms- eller verksamhetsöverlåtelse som inkluderar Tjänsten. Vid en sådan överlåtelse kommer Servicefinder att informera Användarna i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning om vem som behandlar deras personuppgifter och för vilka ändamål, samt tillhandahålla nödvändig information om hur deras personuppgifter hanteras i samband med överlåtelsen.
Servicefinder kan när som helst och utan föregående information besluta att avveckla Tjänsten eller ersätta Tjänsten med annan tjänst. I sådant fall förbehåller sig Servicefinder rätten att avsluta Användarens tillgång till Tjänsten, vilket kommer att ske efter att Användaren har fått information om detta, t.ex. genom meddelande till sin registrerade e-postadress.
15. Överklagan och tvistlösning
Om Användaren vill överklaga ett beslut taget av Servicefinder rörande dennes användning av Tjänsten eller innehåll på Tjänsten kan Användaren lämna in ett klagomål genom att kontakta kundservice via e-post på info@servicefinder.se eller telefon på 08-6530000. Klagomålet ska lämnas inom sex (6) månader från datumet för beslutet. Servicefinder behandlar alla inkommande klagomål i ankomstordning genom granskning av kvalificerad personal. Detta förfarande är kostnadsfritt för Användaren.
Om tvisten inte kan lösas enligt ovan har Användaren möjlighet att hänskjuta tvisten till ett av de godkända organen för tvistlösning utanför domstol (du hittar en lista över dem här). Användaren har även rätt att hänskjuta tvisten för avgörande av svensk allmän domstol.
Svensk lag ska tillämpas på Tjänsten och dessa Villkor.
Publicerad 06. aug 2024, 09:05
Uppdaterad 13. jan 2025, 10:25