Allmänna villkor för leverantörer
Denna version gäller från och med den 2025-01-13.
1. INLEDNING
1.1. Schibsted SMB AB, org.nr 556711-6545 (“Servicefinder”, “vi” eller “oss”) tillhandahåller en digital plattform där privatpersoner, föreningar och företag ("Användare"), kan beskriva uppdrag de vill få utförda och företag (“Leverantörer”) ges möjlighet att registrera sitt företag på plattformen för att få meddelanden om relevanta uppdrag som efterfrågas och ges möjlighet att lämna anbud på dessa ("Tjänsten"). Dessa allmänna villkor (“Villkoren”) reglerar Leverantörers användning av Tjänsten.
1.2. Ett avtal om att använda Tjänsten ingås när en behörig person från Leverantören registrerar Leverantören som användare av Tjänsten och därefter bekräftar avtalet via SMS, e-post, pop-up eller på annat tillgängligt sätt (“Avtalet”). Genom att registrera en Leverantör som användare intygar du att du har behörighet att binda Leverantören vid dessa Villkor och att Villkoren utgör en integrerad del av Avtalet mellan Servicefinder och Leverantören.
2. INFORMATION OM LEVERANTÖREN M.M.
2.1. När du registrerar en Leverantör i Tjänsten måste du ange den information som Tjänsten kräver. Leverantören ansvarar för att säkerställa att informationen är, från tid till annan, korrekt, tillförlitlig, uppdaterad och fullständig. Leverantören ansvarar också för att säkerställa att innehållet som kommuniceras via Tjänsten inte bryter mot lag eller tredje parts rättigheter eller annars kan anses vara stötande. Leverantören måste säkerställa att den information som registreras i Tjänsten om Leverantören är aktuell.
2.2. För att använda Tjänsten behöver Leverantören vara en svensk juridisk person. Leverantören försäkrar att det har alla nödvändiga godkännanden och tillstånd som krävs för att bedriva den specifika verksamheten som erbjuds genom Tjänsten och att följa alla relevanta lagar, offentligrättsliga krav (såsom rapporteringsskyldigheter, betalning av skatter och avgifter), användning av laglig arbetskraft, efterlevnad av hälsokrav och säkerhetskrav, etc. Vi kan när som helst begära att Leverantören tillhandahåller relevant dokumentation för att styrka att Leverantören innehar de nödvändiga godkännande och tillstånd som krävs, om vi inte mottar sådan dokumentation när den begärs förbehåller sig Servicefinder rätt att avslå prenumerationsförfrågningar eller att, helt eller delvis, begränsa eller avbryta Leverantörens åtkomst till Tjänsten.
2.3. Leverantören förbinder sig att under hela perioden som Leverantören är ansluten till Tjänsten inneha F-skattsedel, följa svensk lag samt följa beslut och rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Konsumentombudsmannen (KO) och andra relevanta myndigheter i händelse av tvist med Konsument.
2.4. Vi förbehåller oss rätten att, helt eller delvis, begränsa åtkomsten till Tjänsten eller säga upp Avtalet baserat på faktorer som tidigare negativ historia eller erfarenheter med Leverantörer eller individer associerade med Leverantören (såsom anställda, ledning, styrelsemedlemmar, ägare, etc.), inklusive det beteende som nämns i punkt 6.2 nedan, Leverantören och associerade individers rykte som en ansedd aktör, etc.
2.5. För att säkerställa Leverantörens betalningsförmåga förbehåller sig Servicefinder rätten att närsomhelst under avtalstiden genomföra en kreditupplysning. Sådan kreditupplysning inhämtas via externt kreditupplysningsföretag. Om Leverantören har betalningsanmärkning, eller Servicefinder annars har skälig anledning att misstänka att Leverantören saknar betalningsförmåga, har Servicefinder rätt att säga upp Avtalet eller att, helt eller delvis, begränsa åtkomsten till Tjänsten eller att stänga av Användaren.
2.6. De anbud som accepteras av Användare i Tjänsten utgör inte bindande avtal eller avsiktsförklaringar. Anbud kan ändras eller uppdateras och Leverantören är ansvarig för att ingå ett separat avtal med Användaren för det arbete som ska utföras. Servicefinder är inte part i denna avtalsrelation.
2.7. Vi kommer att uppfylla eventuella skyldigheter vi kan ha att lämna ut information vi har om Leverantören till skattemyndigheter eller andra relevanta myndigheter.
3. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
3.1. Avtalet träder i kraft när Leverantören har bekräftat Avtalet enligt punkt 1.2 och gäller under den period som anges i Avtalet (“Initial Avtalsperiod”). Efter den Initiala Avtalsperioden förnyas Avtalet automatiskt med påföljande perioder om 12 månader (varje sådan period “Förlängningsperioden”), om inte annat anges i Avtalet. För vissa produkter eller tjänster inom Tjänsten kan det finnas avvikande villkor där Avtalet inte förnyas automatiskt med 12 månader, utan löper månadsvis. Leverantören kommer att informeras om eventuella avvikande villkor för relevanta produkter eller tjänster vid Avtalets ingående.
3.2. Om någon av parterna inte önskar att Avtalet förnyas enligt ovan, måste part säga upp Avtalet minst en (1) månad före utgången av den Initiala Avtalsperioden eller den dåvarande Förlängningsperioden. Leverantören kan säga upp Tjänsten genom att fylla i ett uppsägningsformulär som tillhandahålls här eller genom att kontakta Servicefinders Kundservice. Uppsägningen registreras den dag då formuläret inkommit.
3.3. Om en Leverantör har en begränsad provprenumeration (“Provperiod”) förbehåller sig Servicefinder rätten att återkalla eller avsluta sådan Provperiod för att förhindra att Provperioder missbrukas eller om Servicefinder, efter eget gottfinnande, faställer att Leverantören på annat sätt inte är behörig att ta del av den. Vi kommer då att meddela Leverantören och erbjuda en vanlig prenumeration.
3.4. Vid väsentligt brott mot Avtalet eller dessa Villkor av Leverantören (inklusive men inte begränsat till överträdelser av punkterna 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 6, 7.5 och 8.2), har Servicefinder rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan, utan skyldighet att tillhandahålla någon form av återbetalning eller kompensation till Leverantören.
3.5. Om Leverantören försätts i konkurs eller insolvens, inställer sina betalningar eller liknande, kan vi säga upp Avtalet med omedelbar verkan.
4. PRISER OCH BETALNING
4.1. Det överenskomna priset för Tjänsten under den Initiala Avtalsperioden framgår av Avtalet. Om inget annat framgår av Avtalet, sker betalning månadsvis i förskott via debitering på registrerat betal-/kreditkort eller via faktura som görs tillgänglig för nedladdning i Tjänsten i god tid före debitering. Ingen fakturaavgift påförs vid kortbetalning.
4.2. Leverantören har som en del av sin prenumeration rätt till en viss responskvot som består av ett förutbestämt antal "krediter" som Leverantören kan använda för att öppna Användares uppdrag i Tjänsten och lämna anbud på under den aktuella perioden. Det antal krediter som debiteras Leverantören för att öppna ett uppdrag och lägga anbud är dynamiskt och baseras på ett antal olika kriterier som fastställts av Servicefinder från tid till annan. Det kommer tydligt att framgå i Tjänsten hur många krediter som kommer att debiteras Leverantören innan ett visst uppdrag öppnas.
4.3. Responskvoten för prenumerationen fylls på den första varje kalendermånad och är oberoende av betalningsdatumet. Responskvoten och det antal krediter Leverantören har rätt till under en kalendermånad måste användas inom innevarande månad, oanvända krediter överförs inte till nästa månad utan förfaller.
4.4. Vi förbehåller oss rätten att ändra priset för Tjänsten med verkan från nästkommande avtalsperiod och efterföljande avtalsperioder. En sådan prisändring kan till exempel baseras på den allmänna prisnivån i branschen, Leverantörens aktivitet på Tjänsten, kostnadsutvecklingen i samhället etc. Prisändringar kommer att meddelas via SMS, e-post, popup senast 30 dagar innan en Förlängningsperiod. Om Leverantören inte accepterar prisändringen kan det säga upp Avtalet genom att fylla i uppsägningsformuläret innan Förlängningsperioden och Avtalet upphör då vid slutet av den aktuella avtalsperioden. Om prisändringen för Leverantören inte överstiger 5 % eller konsumentprisindex, kommer ingen separat avisering att skickas, och avtalet kommer att förnyas automatiskt med det nya priset.
4.5. Gratisprodukter, som exempelvis Provperioder, är endast giltiga för den aktuella avtalsperioden. Från och med nästkommande avtalsperiod ändras priset för gratisprodukter automatiskt till det då gällande priset för tjänsten.
4.6. Vid registrering i Tjänsten väljer Leverantören betalningsmetod mellan kortbetalning eller fakturabetalning. Vid kortbetalning dras det överenskomna beloppet automatiskt från det angivna bankkontot. Fakturor har en betalningsfrist på 14 dagar inom det angivna fakturadatumet. Vi använder tredjepartsleverantörer för att behandla kortbetalningstransaktioner. Kortinformation lagras säkert och krypteras av en av våra betalningstjänstleverantörer. Denna information kommer inte att delas med någon tredje part.
4.7. Alla priser anges exklusive moms.
4.8. Vid utebliven betalning äger Servicefinder rätt att göra avbrott i Tjänsten tills Leverantören fullgjort betalning. Ett avbrott påverkar inte Leverantörs betalningsansvar för Tjänsten enligt Avtalet och innebär inte rätt till avdrag för tid som Tjänsten varit avstängd. Vid upprepade avbrott kan en startavgift debiteras för återaktivering av Tjänsten.
4.9. Vid försenad eller utebliven betalning förbehåller sig Servicefinder rätten att (i) erhålla dröjsmålsränta enligt lag; (ii) debitera påminnelseavgift; och (iii) begränsa eller avbryta Leverantörens åtkomst till Tjänsten tills full betalning mottagits. Vid fortsatt utebliven betalning kan fordran överföras till ett inkassobolag.
5. ANVÄNDARENS OMDÖMEN OM LEVERANTÖREN
5.1. Utöver de åtgärder vi implementerar för att säkerställa att Leverantörer som är anslutna till Tjänsten är seriösa och professionella, uppmuntrar vi även Användare att använda Tjänstens funktioner för att lämna omdömen om Leverantörens insatser och arbetsutförande. Genom att ingå Avtal och att använda Tjänsten accepterar Leverantören att Användare kan lämna sådana omdömen om Leverantören.
5.2. Vi ansvarar inte för Användarnas omdömen, inklusive eventuella uttalanden som Leverantören finner stötande, osanna eller orimliga. Servicefinder är inte ansvarigt för innehållet i Användarnas omdömen men åtar sig att ej publicera omdömen vars innehåll bryter mot svensk lag eller som Servicefinder på annat sätt anser vara olämpligt.
5.3. Leverantören äger inte rätt att begära borttagning eller korrigering i lämnade omdömen, men har möjlighet att svara på Användarens omdömen. Leverantörens svar publiceras på Servicefinders webbplats i anslutning till Användarens omdöme. Servicefinder förbehåller sig dock rätten att ej publicera svar som är olämpliga, står i strid med lag eller som kan uppfattas som kränkande.
5.4. Vi är inte part i några tvister mellan Leverantörer och Användare och tar inte ställning till några oenigheter som kan uppstå mellan parterna. Detta innebär att vi inte tar ställning till påståenden som görs i omdömen eller svar som parterna är oense om. Vid eventuell tvist mellan Leverantören och Användare ska parterna ta kontakt med varandra för att försöka lösa tvisten och det står parterna fritt att nå en lösning på tvist dem emellan i annat forum utanför Servicefinder.
5.5. Leverantören får endast tillämpa sedvanliga arbetsmetoder och kundserviceinsatser för att få omdömen från Användare. Detta innebär att Leverantören inte får erbjuda Användare några ekonomiska fördelar eller andra incitament i syfte att få positiva omdömen eller förmå Användare att återkalla redan lämnade omdömen..
5.6. Användare och Leverantören kan begära att vi ändrar omdömen eller svar publicerade av dem själva. Denna rätt kan endast utövas en gång per omdöme eller svar.
6. LEVERANTÖRENS SKYLDIGHETER OCH ANVÄNDNING AV TJÄNSTEN
6.1. Vi gör vårt yttersta för att säkerställa att det är säkert för våra Användare att använda Tjänsten. Därför är det avgörande att Leverantören uppträder seriöst och professionellt i alla avseenden.
6.2. Vi förbehåller oss rätt att, helt eller delvis, permanent eller tillfälligt stänga av Leverantörens åtkomst till Tjänsten eller säga upp Avtalet med omedelbar verkan om Leverantören bryter mot sina skyldigheter enligt Avtalet eller Villkoren eller om Servicefinder får kännedom om eller misstänker att Leverantören eller dess representanter:
a) har agerat eller agerar på ett sätt som vi anser olämpligt gentemot Användare, Leverantörens kunder, Servicefinders personal eller andra. Vid upprepade påståenden om sådant beteende från Användare kan Leverantörens åtkomst till tjänsten permanent eller tillfälligt avslutas;
b) uppvisar en tydlig brist på kompetens i utförandet av uppdrag eller att uppdrag utförs i strid med vanliga kvalitetsstandarder;
c) inte uppfyller kraven i punkt 2.4;
d) använder Tjänsten för att skicka eller publicera allmän marknadsföring eller spam;
e) publicerar eller försöker publicera felaktigt eller olämpligt innehåll på Tjänsten, inklusive men inte begränsat till, omdömen och svar;
f) publicerar, eller har publicerat, falska uppdrag eller på annat sätt förvärvar falska omdömen i Tjänsten;
g) i övrigt agerar i strid med god affärssed eller lagar och förordningar;
h) om Leverantören (inklusive individer associerade med Leverantören) fortsatta användning av Tjänsten sannolikt kommer att skada vårt eller Tjänstens rykte; eller
i) annars agerar i strid med dessa Villkor eller Avtalet.
6.3. Om Leverantören stängs av från att använda Tjänsten på grund av brott mot villkoren, kommer ingen återbetalning ske för den period under vilken Tjänsten har varit otillgänglig. Vid en permanent avstängning anses avtalet upphöra vid slutet av den aktuella avtalsperioden.
6.4. Vi förbehåller oss rätten att ändra eller ta bort information, kommentarer, inlägg eller annan information som Leverantören har publicerat på Tjänsten, som bryter mot Avtalet, dessa Villkor eller som annars kan anses vara olagligt, stötande, olämpligt eller skadligt.
7. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
7.1. Servicefinder, eller Servicefinders licensgivare, innehar de immateriella rättigheterna till text, bild, design och det övriga material och information som görs tillgängligt på Tjänsten. Samma sak gäller den bakomliggande programkoden för Tjänsten. Sådant material och information får inte användas på annat sätt än inom ramen för normal användning av Tjänsten. Om inte annat anges är allt material Servicefinders exklusiva egendom.
7.2. Leverantörer och Användare har inte rätt att kopiera, reproducera, publicera, ladda upp, skicka eller distribuera något material eller någon information från Tjänsten utan föregående skriftligt tillstånd från Servicefinder.
7.3. Användning av automatiserade tjänster såsom robotar, spindlar, indexering eller liknande, samt andra metoder för systematisk användning av innehållet på Tjänsten är inte tillåtet utan föregående skriftligt tillstånd från Servicefinder. All otillåten användning medför ersättningsskyldighet.
7.4. Servicefinder äger även rättigheterna till allt innehåll som laddas upp eller skapas i Tjänsten, såsom uppgifter, bilder och texter ("Material"). Genom att ladda upp Material ger Leverantören Servicefinder en obegränsad och oåterkallelig rätt att fritt disponera över Materialet. Detta inkluderar rätten att bearbeta, formatanpassa, lagra, kopiera och göra Materialet tillgängligt för allmänheten genom olika mediekanaler, samt att vidareupplåta dessa rättigheter till samarbetspartners och bolag inom Schibsted Marketplaces. Servicefinder har även rätt att använda Materialet i marknadsföringssyfte. Dessa rättigheter kvarstår även efter att Materialet har tagits bort från Tjänsten, och Leverantören avstår från alla krav på ersättning för Servicefinders användning av Materialet.
8. ANSVARSBEGRÄNSNING
8.1. Servicefinder garanterar inte kontinuerlig, oavbruten eller säker tillgång till Tjänsten. Driften av Tjänsten kan komma att störas av ett antal faktorer utanför Servicefinders kontroll och Servicefinder ställer inga garantier gällande Tjänstens funktion eller tillgänglighet. Servicefinder har rätt att inaktivera Tjänsten eller en del av den på grund av underhåll, installationsarbete, modifiering, allmän ordning och säkerhet, systemöverbelastning eller andra liknande orsaker. Servicefinder kan inte göras ansvarigt för skador som direkt eller indirekt orsakas av användning av Tjänsten och dess innehåll. Servicefinder har ingen kontroll över och är inte part i avtal som träffas mellan Leverantören och Användare. Servicefinder ansvarar inte för skada som beror på uteblivna eller fördröjda svar på anbud eller på felaktig information i uppdragsbeskrivningar.
8.2. Servicefinder ersätter endast direkta kostnader som uppkommit vid användande av Tjänsten som en direkt följd av vårdslöshet från Servicefinder sida och högst med ett belopp som motsvarar en (1) månads betalda avgifter per kalenderår. Servicefinder ansvarar inte i något fall för indirekta skador såsom utebliven vinst, förlust av data, kostnader som blivit onyttiga eller andra följdskador.
8.3. Alla e-postmeddelanden vi skickar till Användare och Leverantörer är privata och får inte vidarebefordras eller delas. Vid brott mot detta är den som vidarebefordrar ansvarig för eventuella förluster eller konsekvenser som kan uppstå för oss, Användare eller Leverantörer.
9. SKADEERSÄTTNING
Du som Leverantör åtar dig att hålla Servicefinder skadeslöst för det fall tredje part ställer krav på ersättning från Servicefinder på grund av Material eller på grund av att Leverantören i övrigt har agerat i strid med Villkoren eller Avtalet eller i strid med tillämplig lag eller tredje parts rättighet.
10.1. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra eller stänga ned hela eller delar av Tjänsten, inklusive att ändra funktioner eller annan teknisk infrastruktur. Vid större förändringar eller vid permanent nedstängning av Tjänsten, kommer vi att ge användare skriftlig information om detta, t.ex. genom meddelande till den registrerade e-postadressen. Eventuell ersättning som har betalats i förskott för Tjänsten kommer i sådana fall att återbetalas.
10.2. I fall där en förändring krävs av säkerhetsskäl, på grund av lagstiftning eller för att skydda plattformens funktionalitet, kan förändringar ske omedelbart och utan föregående varsel.
11. ÄNDRINGAR OCH TILLÄGG
11.1. Vi kan komma att göra förändringar i eller tillägg till Villkoren. De uppdaterade Villkoren kommer då att publiceras på Servicefinders hemsida. I de fall ändringarna har påverkan på Leverantören kommer de uppdaterade Villkoren även att skickas till Leverantören via mejl.
11.2. De ändrade villkoren blir gällande för nya Leverantörer från och med det datum då de publiceras på Servicefinders hemsida. Leverantörer som redan använder Tjänsten kommer att meddelas vilken varselperiod som gäller innan de nya villkoren träder i kraft. Sådan varselperiod kommer att vara rimlig och proportionell sett till de förändringar som sker och kommer som huvudregel inte att vara kortare än 15 dagar. Leverantör som berörs av meddelade ändringar har rätt att säga upp Avtalet med Servicefinder under varselperioden och en sådan uppsägning får effekt inom 15 dagar från tiden för uppsägningen.
12. ÖVRIGT
12.1. Leverantören äger inte rätt att utan Servicefinders skriftliga samtycke helt eller delvis överlåta och/eller pantsätta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet. Servicefinder har rätt att helt eller delvis överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annat bolag inom samma koncern eller till tredje part i anslutning till en inkråms- eller verksamhetsöverlåtelse som inkluderar Tjänsten.
12.2. Vår behandling av personuppgifter sker i enlighet med vår integritetspolicy.
13. TILLÄMPLIG LAG
Svensk lag ska tillämpas på Tjänsten och Villkoren.
14.1. Om du har klagomål som du vill rikta mot Servicefinder ber vi dig kontakta Servicefinders kundservice som kommer att hantera ditt klagomål.
14.2. Om det uppstår en tvist mellan Leverantören och Servicefinder, rekommenderar vi att du först tar kontakt med vår kundservice för att försöka hitta en lösning.
14.3. Om Servicefinder och Leverantören inte kan hitta en lösning och Leverantören vill att tvisten ska avgöras genom medling är Servicefinder villiga att använda de medlare som anges nedan för att försöka nå en överenskommelse i eventuella tvister med Leverantören utanför domstol.
14.4. - Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut, www.sccinstitute.se - Västsvenska Handelskammaren, www.vastsvenskahandelskammaren.se
14.5. Parterna har alltid rätt att låta tvist i anledning av detta Avtal avgöras av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.