Startguide

Så skriver du en bra uppdragsbeskrivning

Har du lagt ut ett jobb, men fått avslag på grund av att arbetsbeskrivningen saknar relevant information? Misströsta inte – du kan alltid lägga upp jobbet igen med en bättre beskrivning. I den här artikeln berättar vi vad en bra beskrivning ska innehålla och varför den är viktig.

Berätta vad du vill ha gjort

En bra arbetsbeskrivning är viktig för att hantverkaren ska veta vad som behöver göras, hur lång tid det tar och komma med ett priserbjudande. Ju bättre arbetsbeskrivning, desto mer noggrann kan hantverkaren bli och desto lättare blir det för dig som kund att planera och hålla koll på projektet.



Detta bör ingå i uppdragsbeskrivningen


Relevant dokumentation och bilder

Har du planritningar och andra relevanta dokument? Lägg till dessa i uppdragsbeskrivningen. Ta gärna bilder på rummet eller området som arbetet ska utföras i. Då är det lättare för hantverkaren att bilda sig en uppfattning om vad du vill.


Ange korrekta mål för uppdraget

Tydliga mål ger en bild av omfattningen av det arbete som ska göras. Om du ska anlita en målare ska du till exempel säga hur många väggar som ska målas, och hur stora de är. Om du ska bygga en altan ska du ange hur stor du vill att den ska vara.


Planer på materialval

Berätta gärna om du har några planer angående materialval. Ska du till exempel skaffa material själv eller vill du att företaget ska fixa detta?


När arbetet ska utföras

Berätta när du vill att arbetet ska göras. De olika företagen kan sedan kontrollera om de har kapacitet och ledig tid att utföra jobbet du har lagt ut.



Publicerad 05. aug 2024, 10:50

Uppdaterad 05. aug 2024, 11:02