Startguide

Så skriver du bra svar för att vinna jobb

Svaret man skickar på ett jobb är en av de viktigaste sakerna för kunderna när de väljer företag. Det är därför viktigt att du svarar konkret, är trevlig och visar förståelse för vad jobbet innebär. Här visar vi hur du ger bra svar på jobb!

Så här svarar du på jobb

Vill du vinna jobb på Servicefinder ska du svara på de uppdrag som läggs ut. Vi rekommenderar att du använder alla klipp du har i ditt kontrakt varje månad, eftersom dessa inte kommer att föras över till nästa månad. Du får nya klipp den 1:a varje månad.


En viktig regel att komma ihåg är att det första intrycket du ger kunden till stor del kommer att avgöra om du vinner jobbet eller inte. När du svarar på ett jobb på Servicefinder får kunden ett mejl som informerar om att ditt företag har svarat på jobbet.


5 tips för hur du skriver ett bra svar


1. Svara snabbt på de jobb du är intresserad av

Genom att vara tidigt ute med att svara på jobb ökar du dina chanser att få de jobb du vill ha.




2. Ge ett utförligt och konkret svar på jobbet

Läs arbetsbeskrivningen noggrant innan du svarar, och bekanta dig med vad kunden frågar efter. Skriv två till tre meningar om den erfarenhet ditt företag har av den typ av jobb du svarar på. Ett bra tips är att bifoga tidigare referenser från liknande arbeten, speciellt om du inte fått utvärderingar än.


Du kan också fråga om nödvändigt material och utrustning har köpts in för att utföra jobbet, om detta inte tydligt framgår av arbetsbeskrivningen.




3. Ha en uppdaterad profilsida

Kunderna du skickar svar till kommer ofta att klicka sig vidare till din profilsida. Det är därför viktigt att du ger ett gott intryck med en uppdaterad och bra profilsida. Företag med bra profilsidor vinner i genomsnitt fler jobb.




4. Berätta när du är tillgänglig

Ange när du kan komma på besiktning, och när du kan utföra arbetet vid behov. Om du har möjlighet, kom gärna med ett par alternativ för kunden att välja mellan.




5. Bifoga kontaktinformation

Se till att ta med din eller ditt företags kontaktuppgifter, så att det är lätt för kunden att kontakta dig.


Följ upp med kunden och visa intresse

Om kunden inte har svarat dig inom 1–2 dagar kan det vara bra att skicka ytterligare ett trevligt meddelande till kunden och fråga om de har hunnit överväga ditt svar.

Detta ger kunden ett positivt intryck av dig och ditt företag, och det visar att du är intresserad!


Var tillgänglig och håll dig uppdaterad med nya jobb

Vi rekommenderar att du håller ett öga på de jobb som läggs upp, helst via Servicefinder-appen. På så sätt kan du alltid vara en av de första att svara på uppdrag och därmed öka chansen att kunden väljer dig.

Enligt vår användarundersökning värdesätter Servicefinders kunder tillgänglighet och snabb respons. Detta är en bra sak att komma ihåg om du vill vinna jobbet!


Publicerad 06. aug 2024, 09:15

Uppdaterad 19. aug 2024, 12:45